Katthjul del 4: Hjulet

Igår blev vi äntligen klar med grunden till hjulet, trots massa skruv och mutter-missar.

Vi började med att fästa vinkeljärn längs med bottenplattan. 9 stycken vinkeljärn med ungefär 35-40 cm mellanrum längs med hela skivan. Dessa fäste vi med (nyinköpta och längre) skruvar på 5 x 16 mm.



Dessa fäste vi sedan vid den böjbara boarden med 5 x 10 mm-skruvar.





När vi hade fäst en "remsa" av den böjbara boarden blev det dags att måtta in den andra delen och fästa denna. Vi valde att låta de gå omlott och stärka dem med montageplåt, två vid varje möte.
Skivorna går omlott cirka 15 cm och montageplåtarna är satta cirka 2-2,5 cm in vid varje kant.





Så här ser hjulet ut just nu när det är färdigmonterat och det som ska till är att kattsäkra det (täcka skruvar och muttrar) och snygga till det med springmatta och lite färg :)







Så nu blir det en dags vila (för thomas) och två dagars jobb (för emma) innan vi fortsätter att greja med bygget. Nästa projekt blir att fixa nya muttrar till de stora skruvarna som vi ska ha till navet (för de blev ju också fel, såklart...) och sedan blir det att fixa, snygga till, ordna med en bra springyta och sen det viktigaste av allt: presentera den för Singoalla och se hur den mottas :)

Kommentarer
Postat av: Ann-Mari

Det ser ju riktigt bra ut. Kommer det att höras när katten springer i hjulet. Kom ihåg jag hade en hamster när jag var liten, och den sprang i hjulet hela nätterna, så den fick stå i köket.Mamma

2010-08-28 @ 13:55:07
Postat av: Malin

Hej!



Jag ska bygga ett hjul till mina sibirer och undrar hur tjock mdfskiva ni använde och vad hjulet har för diameter? Ni får gärna tipsa om hur man ska gå tillväga mer än det jag kan läsa i den fina bloggen ;)



//Malin

2011-01-30 @ 19:12:28
URL: http://hem.passagen.se/kjammolle
Postat av: malin

Hej!



Jag ska bygga ett hjul till mina sibirer och undrar hur tjock mdfskiva ni använde och vad hjulet har för diameter? Ni får gärna tipsa om hur man ska gå tillväga mer än det jag kan läsa i den fina bloggen ;)



//Malin

2011-01-30 @ 19:25:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0