Första veckan

Singoalla ligger och sover på golvet nedanför mig nu så jag tänkte passa på att sammanfatta hennes första vecka hos oss.
Innan hon kom hem hade vi förberett så mycket som vi kunde antar jag, med massor av leksaker, klätterställningar och sovplatser. Men det blev inte som vi trodde alla gånger.

Singoallas favoritleksak nummer 1 är helt klart dessa leopardfärgade (sammanträffande?) små minimöss med lädersvans. Hon blev som helt galen första gången hon fick tag i en! Tror hon lekte med en och samma mus i 45 minuter. Vi har ett stort utbud av möss i olika storlekar och material, men jag tror de här passar perfekt då de är tillräckligt små för att bära i munnen och tillräckligt små för att få plats i tassen.
Så nu har vi sådana möss över hela lägenheten, alltid redo att kasta till en jaktsugen Singoalla :)



Favoritleksak nummer 2 är symaskinskartongen. Att hoppa i, stå på, hoppa över, springa med kartongen på sig och framför allt: när husse eller matte leker med kattspö eller snöre genom de små hålen!



Mest spännande som finns i lägenheten: rinnande vatten.
Har läst mycket om att bengaler älskar att bada och springa runt i vatten, men vår lilla bengal är mest intresserad att titta på det och att försöka fånga det med tassen.
Hon springer alltid till badkaret så fort vi öppnar dörren till badrummet och hon är nyfiken som få på avloppet, kranen, vattenytan och alla leksaker i vattnet, men än så länge är hon fortfarande väldigt försiktig, hon vågar inte riktigt hoppa i än. Men så länge nyfikenheten finns där så gör vi allt för att hon ska bli underhållen precis som hon vill :)



DÄREMOT: hon vill inte ha kattgodis. Varför? Min kattvaktskatt Zelda (söta lilla sessan!) tyckte om kattmyntagodisarna, men Singoalla är inte ett dugg intresserad. Så vi köper och testar och hon är totalt ointresserad. Kanske bra att hon hellre vill ha mat, men jag hade gärna velat ha något som man kan berömma med eller "fjäska" med, som när vi ska ut o åka bil eller så, någon belöning som visar hur duktig hon är.
Hon är helt galen i den blötmat hon får varje kväll, men det kan ju bli lite otympligt att bära med sig på tåget till Falkenberg.
Jag var på Zoovaruhuset i Kungens Kurva och frågade om hon hade något tips så hon rekommenderade cat-sticks (den rosa längst ner) "det fungerar i 99% av fallen". Men det visar sig att vi har en 1%-katt eftersom inte var ett dugg intresserad. Någon som har tips på kattgodis?



KATTGRÄS:
Mitt första försök med kattgräs (som jag påbörjade alltför tidigt) fick jag slänga ut samma dag som vi fick hem henne, det hängde och var dåligt och flugbebott.
Men vi köpte ett nytt (och bättre?) och det växer jättefint!
Vi har försökt introducera henne för det lite smått, men hur får man en kattunge att börja tugga gräs?
Så idag, såg jag att hon satt på sin fönsterbräda och luktade, slickade och smakade lite smått. Yeah! Hoppas det fyller sin funktion!



Singoalla upptäcker något nytt varje dag, hon är så nyfiken! Och idag är det första gången det kommer hit nytt folk då Thomas föräldrar kommer hit. Får se hur hon reagerar, men hon är väldigt social så det ska nog inte bli några problem. Däremot är jag lite nervös inför måndagen eftersom jag ska in och jobba då. Vi har vant henne gradvis vid att vara hemme själv. I onsdags var jag borta en halvtimme och i torsdags var jag borta tre-fyra timmar. Hon piper och jamar när jag går men när jag kommer hem ligger hon och gottar sig i solen, så hon har det nog bra ändå. Vi har planer på att bygga (alternativt köpa om det inte går att få ihop ett eget) ett katthjul (sök catwheel på youtube.com) så att hon kan springa av sig all överbliven kattenergi när vi inte är hemma. Vi ska skissa på det och åka till Hornbach imorn och se om vi kan lösa det. Vi återkommer i katthjuls-planerna!

Kommentarer
Postat av: Anna

Fina bilder!

2011-07-05 @ 08:50:21
URL: http://minaorientaler.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0